Monday, November 22, 2010

auto juhtimisest

Tagasisideks tänasele supervisioonile Tallinnas, kus rääkisime taas autojuhtimise õigusest, -suutlikkusest, selle kindlaks tegemisest ja erinevatest seisunditest, mis võiksid suutlikkust juhtida halvendada või selle lausa võimatuks teha.

ARK-i kodulehel on eraldi olemas juhtimisõigust puudutavate seadusandlike aktide punkt: http://www.ark.ee/atp/index.php?id=33632 Selle all on kohe esimene link määrusele, mille pikk ja lohisev nimi on "Mootorsõidukijuhi, trammijuhi ja juhtimisõiguse taotleja tervisenõuded, eelneva ja perioodilise tervisekontrolli tingimused ja kord ning tervisetõendite vormid." https://www.riigiteataja.ee/akt/13186705?leiaKehtiv

Selgub, et on olemas isegi päris konkreetne nimekiri neist seisunditest, mis peaksid välistama tervisetõendi saamise. 1. grupi juhtide (kuhu alla kuulub siis B-kategooria) puhul:

§ 3. Tervisenõuded 1. gruppi kuuluvale juhile
(1) 1. gruppi kuuluva juhi nägemine peab vastama järgmistele nõuetele: 1) korrektsiooniga nägemisteravus mõlema silmaga koos nägemisel ei tohi olla väiksem kui 0,5; 2) vaatevälja horisontaalne piir ei tohi olla alla 120 kraadi; 3) ainsa nägeva silma korral (teise silma nägemine on kadunud või saab diploopia tõttu kasutada ainult üht silma) peab korrigeeritud nägemisteravus olema vähemalt 0,6, ainsa nägeva silma vaateväli normaalne ja isik monokulaarse nägemisega kohanenud; 4) hämaras nägemine ja adaptatsioon pimestamise suhtes peavad olema normaalsed.
(2) Kuulmishäirete esinemise korral peab 1. gruppi kuuluval juhil olema normaalne vaateväli ja juht peab kasutama kuuldeaparaati, kui selle kasutamine on näidustatud.
(3) Jäsemete puude või liikumistakistuse korral on 1. gruppi kuuluval juhil lubatud mootorsõidukit juhtida pärast selle asjakohast ümberehitamist või kohandamist.

§ 4. Meditsiinilised vastunäidustused 1. gruppi kuuluvale juhile
(1) 1. gruppi kuuluval juhil ei ole lubatud mootorsõidukit juhtida: 1) diploopia korral; 2) südamehaiguse puhul, millega kaasnevad tõsised rütmihäired, rahuoleku stenokardia või rasked infarktijärgsed tüsistused; 3) kõrgvererõhutõve III staadiumi korral; 4) alkoholisõltuvuse korral; 5) sõltuvuse korral kannabinoididest, opioididest, stimulaatoritest, rahustitest, uinutitest, hallutsinogeenidest ja lenduvatest lahustitest või nende ainete kuritarvitamise korral; 6) psühhotroopsete ainete ja juhtimisvõimet alandavate ravimite tarvitamise ajal; 7) vestibulaaraparaadi raskete funktsioonihäirete (sh Meniere'i tõbi) korral; 8) insuliinsõltuva diabeedi korral; 9) teadvusekaotuse hoogude esinemisel ja langetõve puhul, v.a juhul, kui teadvusekaotuse hooge ei ole esinenud 2 aasta vältel; 10) raskekujulise psüühika-, isiksus- ja käitumishäire ja vaimse arengu peetuse esinemise korral; 11) kaasasündinud, trauma- või neurokirurgilise operatsiooni järgse või haigusest põhjustatud psüühikahäire esinemise korral; 12) muude haiguste korral, mis võivad alandada juhtimisvõimet ja mõjutada ohutu sõitmise võimet.
(2) Erandjuhul võib eriarstiabi osutava juriidilise isiku juurde moodustatud liiklusmeditsiini komisjon (edaspidi liiklusmeditsiini komisjon) lubada isikut raviva arsti soovituse põhjal 1. gruppi kuuluval juhil mootorsõidukit juhtida lõike 1 punktides 7–9, 11 ja 12 nimetatud vastunäidustuste esinemise korral, määrates vajadusel juhi terviseseisundi tõttu rakendatava erinõude või piirangu. Samas määruses on küsimustik, kus inimene peaks siis justkui allkirjaga kinnitama, et tal neid probleeme ei ole. Alates 01.01.2011 kehtivas liiklusseaduses on paragrahvis 101 lõige 10, mis ütleb, et "Mootorsõidukijuhi ja juhtimisõiguse taotleja tervisekontrolli tingimused ja korra, tervisetõendite vormid ning tervisenõuded, sealhulgas meditsiinilised vastunäidustused, mille puhul mootorsõiduki juhtimine ei ole lubatud, kehtestab Vabariigi Valitsus määrusega."

kokkuvõtte tegi Kätlin Traks

veel:
http://www.psychcorp.co.uk/alliedhealth/AdultAssessments/cognition/rookwoodDrivingBattery%28RDB%29/rookwoodDrivingBattery%28RDB%29.aspx
Janice Rees, Pat McKenna, Vaughan Bell, Emily Skucek, E. Nichols ja P. Fisher. British Journal of Clinical Psychology, 2008, 47, 139-151, "The Rookwood Driving Battery: Normative older adult perfomance"

saatis Kersti

No comments:

Post a Comment